Nom propi
Cavallets Cotoners de Barcelona Localització
Barcelona Nombre d'exemplars
8
IDENTIFICACIÓ /
DESCRIPCIÓ ELEMENT FESTIU /
ÚS DE LA FIGURA /
INDUMENTÀRIA /
ALTRES ELEMENTS PATRIMONIALS RELACIONATS /
SOBRE LA BÈSTIA /
SOBRE L'AUTORIA /
INSCRIPCIONS /
MORFOLOGIA DE LA PEÇA /
BIBLIOGRAFIA /
ARXIU /
INFORMANTS /
FITXA COMPLETA
Identificació:Descripció element festiu:Descripció general
Peces en forma de cavall, amb el pel de color negres. Van adornades amb una gualdrapa de color blau o vermell amb l'escut de la ciutat de Barcelona brodat. Porten els arreus i les regnes del mateix color que la gualdrapa. Sistema de Portatge i mobilitat
Es portat per una sola persona, que es situa al centre de la peça a on hi ha un forat per poder passar-hi el cos, de forma que sembla que els cavallets siguin duts per genets. El sistema de subjecció és a través d'unes corretges que queden amagades per la roba. Història específica de la peça
Els Cavallets Cotoners són esmentats ja el 1424 com a participants del Corpus Barceloní d'aquell any en el Llibre de les Solemnitats on consta que pertanyien al Consell de Barcelona. El 1437 el Consell de la ciutat els cedí al Fremi de Cotoners perquè n'assumissin al seva gestió. Es tracta d'un element festiu que ha sofert moltes modificacions all llarg dels anys, ja que el conjunt a tingut des de 6 a 22 cavallets, segons el període.
Els Cavallets Cotoners eren els encarregats d'obrir els seguicis, cercaviles o processons de la ciutat comtal al llarg dels anys, fins que el segle XIX aquestes figures desapareixen.
No serà fins al 1933 quan aquestes peces tornen a sortir al carrer de mans de l'Esbart Català de Dansaires. Any de construcció
1993 Tipus de peça
Original Ús de la figura:Ús i funció
Protocol·lari Precisions en ús i funció
Festes de la Mercè: seguici d'autoritats, seguici inaugural i toc d'inici.
Festes de Santa Eulàlia: Seguici de Santa Eulàlia.
Processó de corpus. Ús i funció actuals
Festes de la Mercè: seguici d'autoritats, seguici inaugural i toc d'inici.
Festes de Santa Eulàlia: Seguici de Santa Eulàlia.
Processó de corpus. Indumentària:Portadors
Espardenyes de betes negres, camals amb picarols, calces de vellut negre fins a sota del genoll, mitges blanques, camisa blanca, armilla amb picarols amb una agulla dels cavallets cotoners. Els camals i l'armilla són de color blau o vermell depenent de la gualdrapa del cavallet. Les dones si porten cua o trena es recullen amb una cinta a joc amb la mateixa roba que les armilles. Músics
Pantalons llargs, camisa blanca i armilla blava o vermella. Altres elements patrimonials relacionats:Música de la bèstia
Nom banda música
Cobla de tres quartans dels cotoners Tipologia dels instruments
Cobla Nom peces que es toquen
Ball de Cavallets de Cercavila Nom banda música
Ministrils del Camí Ral Tipologia dels instruments
Ministrils Nom peces que es toquen
Ball de Cavallets Cotoners del Toc d'inici Partitures
Nom partitura
Ball de Cavallets Autor
Joan Gómez (arranjaments) Any
1995 Músics
Tres músics amb els següents instruments: sac, tarota, flabiol i tamborí. Moment en que es toca
En les cercaviles. Nom partitura
Ball de Cavallets Cotoners de Toc d'Inici Autor
Jordi Fàbregas Any
1995 Músics
Ministrils, quaranta músics de vent i percussió Moment en que es toca
Primer dia de Festa major de la Mare de Déu de la Mercè. Ball de la bèstia
Nom de la dansa
Ball de Cavallets de Cercavila Descripció de la dansa
La melodia del ball pla (ternària) serveix d’entrada i per fer diverses figures: ballar cara a cara per acabar amb volta, lluita, caragol, ziga-zaga, ponts i ales. Es balla amb punt pla creuat. La segona part és la corranda (binària) i és més alegre i ra`pida que el ball pla i es balla saltant. Serveix per fer diverses figures: caragol, ziga zaga i també per marxar. Autor
Esbart Català de Dansaires Any
1995 Nom de la dansa
Ball de Cavallets Cotoners del Toc d'Inici Descripció de la dansa
El Ball de Cavallets Cotoners del Toc d’Inici té: entrada, ball i sortida.
L’entrada serveix per entrar a plaça o espai per ballar, fent una volta ampla i acabar amb una volta cap enfora per quedar en doble filera encarats al cavallet del costat; els cavallets van aparellats: un de blau i un de vermell i porten l’espasa a l’espatlla del cantó de fora de la parella. Es balla amb un punt de ball compost de dos passos de polca petits endavant començant amb el peu dret, tres salts avançant i peus junts.
El ball té diverses parts:
Ball cara a cara. Es balla amb punt pla creuat
Lluita i mort dels cavallets. Es balla amb punt pla creuat. Els Cavallets es moren un per un. Quan un cavallet es mor va a situar-se en un cantó de l’espai (si és a la plaça de sant Jaume queda encarat a l’Ajuntament) per fer una renglera de cavallets, un al costat de l’altre. La lluita es repeteix fins que queden només dos Cavallets, un de blau i un de vermell, que després de lluitar entre ells es posen a cada cap de la renglera dels seus companys.
Salutació: un cop estant tots els Cavallets en una renglera de cara a la façana de l’Ajuntament, fan la salutació que consisteix en imitar amb les cames les potes dels cavalls que les aixequen per, a continuació, saludar abaixant el cap del cavall.
Passeig: els cavallets passegen a voluntat fins a situar-se una altre cop en doble filera, encarats els blaus amb els vermells.
Davant-darrera: en doble filera fan un moviment alternatiu de davant-darrera. Acaben amb una volta cap enfora per quedar en les dues fileres amb els Cavallets un darrera l’altre.
La sortida es fa amb el mateix pas que l’Entrada. A la sortida, cada filera gira cap enfora, quan es troben les dues fileres formen una sola filera, amb un cavallet blau i un vermell alternativament. En el moment d’entrar a la filera, cada ballador alça el braç amb l’espasa. En aquesta formació fan una volta o ziga-zaga per sortir corrents de la plaça o espai
Autor
Esbart Català de Dansaires (idea de Josep Mª Ferrer Any
1995 Sobre la bèstia:Lloc execució
Barcelona Vella Precisió localització
La Casa dels Entremesos. Plaça de les Beates 2, 08003 Barcelona Propietari
Esbart Català de Dansaires Administrador
Esbart Català de Dansaires Sobre l'autoria:Autor/a
Taller Malatesta Justificació de l'autor
Identificació per l'autor Ofici / Professió
Escultors / Restauradors d'imatgeria festiva Inscripcions:Morfologia de la peça:Parts de la bèstia
Cos sencer de cavall Material i tècnica constructiva
Cartró Dimensions (Ample, Alt, Profunditat en cm i Pes en Kg)
45, 70, 140 cm i 7 Kg Estat de conservació
Bo Descripció de l'estat
1996: Restauració del taller de Can Xatarra
2013: Restauració i confecció de complements pels balladors per Mestre&Nanín Imatges
Autor/a imatge
Ramon Saumell Poch Any
1920 Precisions imatge
Festa Major de Vilafranca del Penedès Autor/a imatge
Ramon Saumell Poch Any
1934 Precisions imatge
Actuació al Palau de la Música de Barcelona Autor/a imatge
Ramon Saumell Poch Any
2003 Precisions imatge
Barcelona Bibliografia:Autor
Garrich, Montserrat Títol
Cavallets, cavallins i cotonines: els Cavallets Cotoners de Barcelona Any de publicació
2002 Ciutat i país
Barcelona Editorial
Esbart Català de Dansaires Autor
Garrich, Montserrat Títol
Cavallets... endavant! Els Cavallets Cotoners de Barcelona Any de publicació
2013 Ciutat i país
Barcelona Editorial
Esbart Català de Dansaires Autor
Garrich, Montserrat Títol
Cavallets per pintar Any de publicació
2013 Ciutat i país
Barcelona Editorial
Esbart Català de Dansaires Arxiu / Doc. de referència:Arxiu / Doc. de referència
Arxiu de l'Esbart Català de Dansaires Informants:Nom informant
Garrich i Ribera, Montserrat Any de naixement
1957 Sexe
Dona Lloc de naixement
Barcelona Lloc de residència
Barcelona Precisions de l'informant
Persona activa de l'Esbart Català de Dansaires |