Música de la bèstia
Nom banda música
Cobla de tres quartans dels cotoners Tipologia dels instruments
Cobla Nom peces que es toquen
Ball de Cavallets de Cercavila Nom banda música
Ministrils del Camí Ral Tipologia dels instruments
Ministrils Nom peces que es toquen
Ball de Cavallets Cotoners del Toc d'inici Partitures
Nom partitura
Ball de Cavallets Autor
Joan Gómez (arranjaments) Any
1995 Músics
Tres músics amb els següents instruments: sac, tarota, flabiol i tamborí. Moment en que es toca
En les cercaviles. Nom partitura
Ball de Cavallets Cotoners de Toc d'Inici Autor
Jordi Fàbregas Any
1995 Músics
Ministrils, quaranta músics de vent i percussió Moment en que es toca
Primer dia de Festa major de la Mare de Déu de la Mercè. Ball de la bèstia
Nom de la dansa
Ball de Cavallets de Cercavila Descripció de la dansa
La melodia del ball pla (ternària) serveix d’entrada i per fer diverses figures: ballar cara a cara per acabar amb volta, lluita, caragol, ziga-zaga, ponts i ales. Es balla amb punt pla creuat. La segona part és la corranda (binària) i és més alegre i ra`pida que el ball pla i es balla saltant. Serveix per fer diverses figures: caragol, ziga zaga i també per marxar. Autor
Esbart Català de Dansaires Any
1995 Nom de la dansa
Ball de Cavallets Cotoners del Toc d'Inici Descripció de la dansa
El Ball de Cavallets Cotoners del Toc d’Inici té: entrada, ball i sortida.
L’entrada serveix per entrar a plaça o espai per ballar, fent una volta ampla i acabar amb una volta cap enfora per quedar en doble filera encarats al cavallet del costat; els cavallets van aparellats: un de blau i un de vermell i porten l’espasa a l’espatlla del cantó de fora de la parella. Es balla amb un punt de ball compost de dos passos de polca petits endavant començant amb el peu dret, tres salts avançant i peus junts.
El ball té diverses parts:
Ball cara a cara. Es balla amb punt pla creuat
Lluita i mort dels cavallets. Es balla amb punt pla creuat. Els Cavallets es moren un per un. Quan un cavallet es mor va a situar-se en un cantó de l’espai (si és a la plaça de sant Jaume queda encarat a l’Ajuntament) per fer una renglera de cavallets, un al costat de l’altre. La lluita es repeteix fins que queden només dos Cavallets, un de blau i un de vermell, que després de lluitar entre ells es posen a cada cap de la renglera dels seus companys.
Salutació: un cop estant tots els Cavallets en una renglera de cara a la façana de l’Ajuntament, fan la salutació que consisteix en imitar amb les cames les potes dels cavalls que les aixequen per, a continuació, saludar abaixant el cap del cavall.
Passeig: els cavallets passegen a voluntat fins a situar-se una altre cop en doble filera, encarats els blaus amb els vermells.
Davant-darrera: en doble filera fan un moviment alternatiu de davant-darrera. Acaben amb una volta cap enfora per quedar en les dues fileres amb els Cavallets un darrera l’altre.
La sortida es fa amb el mateix pas que l’Entrada. A la sortida, cada filera gira cap enfora, quan es troben les dues fileres formen una sola filera, amb un cavallet blau i un vermell alternativament. En el moment d’entrar a la filera, cada ballador alça el braç amb l’espasa. En aquesta formació fan una volta o ziga-zaga per sortir corrents de la plaça o espai
Autor
Esbart Català de Dansaires (idea de Josep Mª Ferrer Any
1995