Notícies Bestiari

Subscriure a Canal Notícies Bestiari
La Federació d'entitats culturals amb figures de Bestiari Festiu
Actualitzat: fa 2 hores 27 minuts

[Crònica] XX Trobada de Bèsties de Foc de Castelló

dv., 14/06/2019 - 19:11

La Plaça Major de Castelló de la Plana va acollir  el 8 de juny del 2019, les activitats centrals de la XX Trobada de Bèsties de Foc, organitzada per Botafocs, que va celebrar també els 20 anys dels primers Dracs Bessons de la ciutat, presentats dintre de la Nit de Sant Joan en el 1999, a la platja del Gurugú.

Les entitats participants van ser els  els Gegants de L’Alcora, els Gegantons i Cabuts  de Vinaròs, els Cabuts de Paiporta, la Mula Baba de Girona, el Drac de Sarrià, la Víbria  de Barcelona, l’Au Fènix de la Pobla de Mafumet, el Drac Grafus de Tortosa, els Dracs Bessons de la ciutat, i també el  bestiari Infantil  de Botafocs. Per diferents motius sorprenents no van poder assistir  el Drac de Dènia i la Mulassa de Montblanc.

La Mostra Cultural prevista, amb la percussió, geganters, les Titelles de la Mula Baba van omplir de gent menuda la plaça major a partir de les 17 hores….gràcies que totes les entitats van ser puntuals en la seua arribada. El lliurament de detalls a tots les entitats presents, amb la presència  del vicealcalde en funcions de l’Ajuntament de Castelló, que va agrair la presència de totes les persones i entitats en la diada. va anticipar la tabalada infernal que es va desenvolupar ple de dinamisme i festa.

              

Al voltant de 250  persones van ser els protagonistes, amb el bestiari,  els  acompanyaments  musicals i d’intendència  ompliren els carrers més cèntrics de Castelló de balls i músiques, que estaven plens de gom a gom, com mai s’havia vist en anteriors edicions de la trobada.
La benvinguda dels organitzadors i  la breu  presentació dels Dracs Bessons van iniciar els actes del 20 aniversari dels amfitrions, ja a la Plaça Major,  amb l’encesa d’un rètol i bateries de confeti.  Tot seguit es van desenvolupar els balls de les figures de les entitats. Els forts aplaudiments van tancar tots els balls.
Dues enceses de pirotècnia, de forma individual i conjunta, van permetre a tots els assistents comprovar l’espectacularitat de les figures cremant pólvora. El públic que omplia la plaça com mai. va gaudir de l’espectacle màgic de la cultura del foc. Un remat pirotècnic i una traca van tancar l’acte, a l’horari previst, amb  els aplaudiments generalitzats del nombrós públic present.

Un sopar de germanor a la Pèrgola, organitzat per Botafocs, va concloure la diada. Es van acomiadar les entitats contents i pagats amb el desig de tornar-se a trobar a curt termini arreu de les nostres comarques….

Rafel Pérez, vocal territorial País Valencià

Castelló, 13 de juny 2019

[Crònica] Quatre noves figures de bestiari festiu d’escola són presentades en societat a Vilafranca del Penedès, coincidint amb el Dia de l’Associacionisme

dt., 04/06/2019 - 19:48

Dissabte 1 de juny vam tancar un projecte d’aquells que, només arribar, et fan brillar els ulls. Ho tenia tot, diferents actors de la cultura popular, centres educatius de tot el país, treball cooperatiu, …  El projecte en el que des de l’Agrupació del Bestiari vam col·laborar anomenat Treu la teva bèstia, ha estat ideat i creat per una cooperativa especialitzada en la construcció d’estructures anomenada CoopGros. La idea era seleccionar quatre centres educatius de tot el país, de diferents tipus i status i proposar-los de crear una bèstia cadascun d’ells, des de la construcció de la pròpia peça d’imatgeria festiva fins a vestir tot el context que envolta una figura. Crearien, doncs, una figura partint d’un disseny propi, amb l’ajut de constructors i mestres de plàstica, una llegenda, una música i fins i tot un ball. Aquest projecte fomenta treball en grup, inclusió social, imaginació, arts manuals i coneixement de la cultura popular d’aquest país.

La presentació de les quatre noves figures de bestiari festiu d’escola

I dit i fet, dissabte dia 1 de juny – coincidint amb l’acte “Obrim la gàbia” que cada any organitza l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya en commemoració del Dia de l’Associacionisme Cultural – es van trobar les quatre figures junt amb els seus portadors, musics i acompanyants a la plaça del Penedès, al bell mig de Vilafranca del Penedès.

La Templariola, una àliga bicèfala amb una cua desplegable i caps mòbils, nascuda a l’Institut dels Templers de Lleida, seria la que, de la ma del padrí de les figures, el drac de l’Agrupació de Bestiari, començaria la presentació amb la seva llegenda. Tot seguit va aparèixer la Bet i Ed, un pop amb dos caps que compartien tentacles però no pensaments, de la ma de l’institut Jaume I de Salou. La següent va ser la Portacamins de l’alegria de Salt, una llúdriga de vímet creada a l’Institut Salvador Espriu de Salt. I per últim va aparèixer la Flander, un insecte gegant i molt acolorit amb potes articulades nascuda a l’Institut Severo Ochoa d’Esplugues de Llobregat.

Després de la presentació de les llegendes de les diferents figures van actuar el Drac de l’Agrupació de Bestiari com a padrí de les bèsties i la Fura de la Vegueria del Penedès com a ambaixadora de Vilafranca acollint l’acte.

Acabades les ballades individuals va ser el moment per als músics nouvinguts amb els seus instruments de percussió creats per ells mateixos amb l’ajuda d’un luthier. Els diferents grups de percussió van poder lluir els seus ritmes i, després d’això, van acompanyar totes les figures en un llarg ball de germanor amb el qual van acabar l’acte.

 

Tot el procés de creació quedarà recollit en un documental

El projecte però, encara no ha acabat. Durant el llarg procés s’han anat recollint gravacions de totes les parts: disseny, fabricació de figures i instruments, assajos i, per descomptat, la presentació de les figures. Totes aquestes imatges i gravacions es recolliran en un documental que intentarà, a part de recollir el que ha passat, transmetre l’esperit d’aquest projecte que intenta apropar la cultura popular catalana i fomentar el treball en equip.

Si en voleu saber més podeu trobar informació a la pàgina web del projecte, https://www.treulatevabestia.cat

Convocatòria de subvencions del Departament de Cultura per a producció d’espectacles i exposicions, organització de festivals i desplaçaments fora de Catalunya (termini: del 4 al 19 de juny de 2019)

dt., 04/06/2019 - 07:27

El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya obre avui, 4 de juny, diferents línies de subvenció que poden ser del vostre interès. Tingueu en compte els terminis per sol·licitar els ajuts, que són força breus.

Des de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya es recomana llegir amb detall les Bases generals i les Bases específiques per tal de tenir clar l’objecte de cada una d’aquestes línies, la idoneitat de presentar un projecte i els requisits i documentació que es demanen en el procés de sol·licitud, d’acceptació/reformulació i de justificació. Cal tenir en compte també els criteris de puntuació que es tenen en compte a l’hora de valorar les propostes. Generalment, els projectes d’imports baixos no arriben a obtenir suficient puntuació, per la qual cosa solen ser descartats.

Les entitats que organitzen una trobada que rep finançament de l’Agrupació del Bestiari per mitjà de la convocatòria d’ajuts col·lectius (Iniciatives del Bestiari Festiu 2019) poden incórrer en incompatibilitat en cas que presentin subvenció per la mateixa activitat per la qual rebran l’ajut.

Subvencions per a la producció d’espectacles i d’exposicions relacionats amb la cultura popular i tradicional
  • L’objecte d’aquestes subvencions és donar suport a la producció de nous espectacles d’arrel tradicional i a l’organització d’exposicions relacionades amb la cultura popular i tradicional catalana. La tipologia de les activitats objecte de subvenció són les següents: La producció d’espectacles inèdits d’arrel tradicional. La producció d’exposicions, físiques o de caràcter virtual, de temàtica vinculada o relacionada amb els diferents aspectes de la cultura popular i tradicional catalana.
    Termini per sol·licitar l’ajut: del 4 al 19 de juny de 2019, amdós inclosos
  • Dirigit a les corporacions locals o ens que en depenen; a les fundacions i les associacions amb domicili social a Catalunya, que hagin realitzat o tinguin previst fer alguna d’aquestes manifestacions culturals. Les federacions no es poden presentar a aquesta línia de subvencions.
  • Informació i procés de tramitació
Subvencions per a l’organització de festivals i trobades nacionals de cultura popular i tradicional
  • L’objecte d’aquestes subvencions és contribuir al finançament de l’organització de festivals i trobades nacionals de cultura popular i tradicional catalana.
  • Termini per sol·licitar l’ajut: del 4 al 19 de juny de 2019, amdós inclosos
  • Dirigit a les corporacions locals o ens que en depenen; a les fundacions i les associacions amb domicili social a Catalunya. Les federacions no es poden presentar a aquesta línia de subvencions.
  • Informació i procés de tramitació
Subvencions per a activitats en matèria de formació i de documentació relacionades amb la cultura popular i tradicional
  • L’objecte d’aquestes subvencions és donar suport a activitats formatives i de documentació en les modalitats següents:
    • a) Activitats formatives vinculades al coneixement o aprofundiment de matèries o temàtiques de cultura popular i tradicional de Catalunya. També s’inclou la formació destinada a la millora de la gestió de les fundacions i les associacions.
    • b) Activitats destinades a la catalogació, la preservació, la digitalització i la difusió de fons documentals sobre aspectes de la cultura popular i tradicional de Catalunya. Els ens públics no poden optar a aquesta modalitat
  • Termini per sol·licitar l’ajut: del 4 al 19 de juny de 2019, amdós inclosos
  • Dirigit a les fundacions i a les associacions amb domicili social a Catalunya, que duguin a terme activitats o que tinguin fons documentals relacionats amb la cultura popular i tradicional catalana; a les comunitats de béns amb domicili social a Catalunya; a les empreses, ja siguin persones físiques o jurídiques, amb domicili en un estat membre de la Unió Europea o associat a l’Espai Econòmic Europeu; a les corporacions locals o ens que en depenen (únicament poden optar a la modalitat a). Les federacions no es poden presentar a aquesta línia de subvencions.
  • Informació i procés de tramitació
Subvencions per a desplaçaments fora de Catalunya per dur a terme activitats i projectes relacionats amb la cultura popular i tradicional
  • Són subvencions per donar suport econòmic a entitats que es desplacin fora de Catalunya per promoure el coneixement de les diferents manifestacions de la cultura popular i tradicional catalana i aranesa. Aquestes subvencions són exclusivament per a despeses de desplaçament dels participants, incloent-hi el transport de la càrrega d’elements, objectes o imaginari festiu necessari per desenvolupar l’activitat programada.
  • Termini per sol·licitar l’ajut: del 4 al 19 de juny de 2019, amdós inclosos
  • Dirigit a les fundacions i a les associacions amb domicili social a Catalunya. Les federacions no es poden presentar a aquesta línia de subvencions.
  • Informació i procés de tramitació

Aquests ajuts són de tramitació telemàtica obligatòria. Cal que eviteu navegar amb Internet Explorer versió 8 o inferior.  Consulteu les condicions tècniques necessàries per fer els tràmits en línia a Tràmits gencat.

En cas de dubte, us podeu adreçar:

  • a l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural (osic@gencat.cat, 93 554 74 79) per a dubtes relacionats amb la sol·licitud
  • a l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya (info@bestiari.cat) per a dubtes relacionats amb l’elaboració del projecte

Es donen a conèixer els participants de l’11è Festival d’Enceses d’Artesa de Lleida

dl., 03/06/2019 - 18:49

Un cop finalitzat el procés d’inscripció (obert per Sant Jordi, com mana la tradició), una comissió tècnica ha escollit quines figures seran les participants a l’onzena edició del Festival d’Enceses d’Artesa de Lleida, d’entre totes les propostes rebudes.

Els participants de l’edició d’enguany seran:

  • Griu de Tarragona, de l’Associació Veïnal Vall de l’Arrabassada i Músics de Tarragona
  • L’Entxuscat de Molins de Rei, del Grup de Foc Festinamus l’Entxuscat, de Molins de Rei
  • Llitrus, de l’entitat La Saca (Sitgetana de Cultura i Animació), de Sitges
  • Guardià, dels Diables de Les Corts
  • Pegàs, de l’entitat Drac d’Or de L’Hospitalet de Llobregat

També hi actuarà com amfitrió, El Griu d’Artesa de Lleida acompanyat dels Els Rojos de Junda, Grup de diables i percussió‼️

Tots ells s’emplaçaran el dissbte 6 de juliol de 2019 a la vila d’Artesa de Lleida, per tal de lluïr les millors enceses.

L’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya forma part de l’organització i del jurat, i enguany atorga els tres primers premis de 1.300€, 1.100€ i 900€ respectivament.

Convocatòria de subvencions del Departament de Cultura per a activitats culturals (termini: del 24 de maig a l’11 de juny de 2019)

dv., 24/05/2019 - 08:31

El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya obre avui, 24 de maig, diferents línies de subvenció que poden ser del vostre interès. Tingueu en compte els terminis per sol·licitar els ajuts, que són força breus.

Des de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya es recomana llegir amb detall les Bases generals i les Bases específiques per tal de tenir clar l’objecte de cada una d’aquestes línies, la idoneitat de presentar un projecte i els requisits i documentació que es demanen en el procés de sol·licitud, d’acceptació/reformulació i de justificació. Cal tenir en compte també els criteris de puntuació que es tenen en compte a l’hora de valorar les propostes. Generalment, els projectes d’imports baixos no arriben a obtenir suficient puntuació, per la qual cosa solen ser descartats.

Les entitats que organitzen una trobada que rep finançament de l’Agrupació del Bestiari per mitjà de la convocatòria d’ajuts col·lectius (Iniciatives del Bestiari Festiu 2019) poden incórrer en incompatibilitat en cas que presentin subvenció per la mateixa activitat per la qual rebran l’ajut.

Subvencions per a activitats culturals relacionades amb la cultura popular i tradicional i amb l’associacionisme
  • L’objecte d’aquestes subvencions és contribuir al finançament de manifestacions culturals relacionades amb la cultura popular i tradicional catalana i aranesa i l’associacionisme cultural organitzades per corporacions locals i per entitats privades sense ànim de lucre.
  • Termini per sol·licitar l’ajut: del 24 de maig a l’11 de juny de 2019, amdós inclosos
  • Dirigit a les corporacions locals o ens que en depenen; a les fundacions i les associacions amb domicili social a Catalunya, que hagin realitzat o tinguin previst fer alguna d’aquestes manifestacions culturals. Les federacions no es poden presentar a aquesta línia de subvencions.
  • Informació i procés de tramitació
Subvencions per a la producció i l’edició de llibres i fonogrames relacionats amb la cultura popular i tradicional catalana
  • Són subvencions per donar suport a la producció i l’edició de llibres en llengua catalana o aranesa i de fonogrames, relacionats amb la difusió de la cultura popular i tradicional catalana i aranesa o del patrimoni etnològic de Catalunya. Aquesta línia de subvencions té les modalitats següents:
    • a) Producció i edició de llibres en llengua catalana o aranesa.
    • b) Producció i edició de fonogrames, en suport físic -paper o disc compacte (CD)— o en format digital.
  • Termini per sol·licitar l’ajut: del 24 de maig a l’11 de juny de 2019, amdós inclosos
  • Dirigit a les fundacions i les associacions, amb domicili social a Catalunya; a les empreses, ja siguin persones físiques o jurídiques, amb domicili en un estat membre de la Unió Europea o associat a l’Espai Econòmic Europeu. No poden optar a aquestes subvencions les federacions d’entitats
  • Informació i procés de tramitació

Aquests ajuts són de tramitació telemàtica obligatòria. Cal que eviteu navegar amb Internet Explorer versió 8 o inferior.  Consulteu les condicions tècniques necessàries per fer els tràmits en línia a Tràmits gencat.

En cas de dubte, us podeu adreçar:

  • a l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural (osic@gencat.cat, 93 554 74 70) per a dubtes relacionats amb la sol·licitud
  • a l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya (info@bestiari.cat) per a dubtes relacionats amb l’elaboració del projecte

L’Agrupació del Bestiari Festiu impulsa un projecte innovador que apropa la tecnologia 3D a la cultura popular, en col·laboració amb la Fundació PuntCAT

dj., 16/05/2019 - 20:23

Amb aquest projecte, es pretén apropar la tecnologia 3D a la cultura popular, com a eina de documentació, conservació i promoció del patrimoni cultural material.

L’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya rebrà una aportació econòmica per part de la Fundació PuntCat per al finançament d’aquest projecte, a l’haver estat aquest seleccionat dins la Convocatòria Oberta de Projectes.

El projecte de Digitalització en 3D de figures de bestiari festiu

La història avala que la conservació dels elements d’imatgeria festiva no és tasca senzilla. Sovint som coneixedors de la desaparició d’elements festius a causa del seu deteriorament, per un accident, o bé simplement per manca d’interès prolongat en el temps per part dels col·lectius i/o les institucions. Davant l’amenaça de pèrdua de figures per abandonament o per simple accident, l’objecte d’aquest projecte pretén facilitar l’aplicació de noves tècniques basades en tecnologia 3D que contribueixin a la conservació i recuperació del patrimoni material. L’obtenció d’imatges en 3D obre la porta a que aquestes siguin usades en el procés constructiu de rèpliques de caràcter parcial o complet.

Per altra banda, es considera necessari renovar els llenguatges que permetin apropar la cultura popular als nous públics, així com també promoure la irrupció de la cultura popular catalana a les escoles i instituts, a les comunitats de makers i als apassionats de la tecnologia 3D de forma lliure i oberta.

El projecte Digitalització en 3D de les figures de bestiari festiu pretén:

  1. Contribuir a la pervivència dels elements de patrimoni material aplicant tècniques basades en 3D que, a partir dels fitxers digitals obtinguts, permetin la recuperació i la replicació d’elements festius per mitjà de tècniques constructives modernes
  2. Promoure i afavorir la interacció amb els nous públics, per mitjà d’eines i llenguatges innovadors, tot apropant la cultura popular a les comunitats digitals i de makers
  3. Incorporar elements d’innovació tecnològica a la cultura popular i tradicional catalana
  4. Facilitar l’accés al patrimoni cultural de forma universal i lliure

Per a fer-ho possible, es durà a terme:

  • Procés de digitalització massiu, d’entre 100 i 200 figures de bestiari festiu i posterior tractament de fitxers
  • Posada en marxa d’un arxiu digital per a emmagatzemar els fitxers en alta resolució, amb finalitats de recerca i recuperació.
  • Posada en marxa d’un directori digital adreçat al públic en general, amb accés als fitxers en baixa resolució, per a ser consultats i usats amb finalitats no comercials ni lucratives.

Segons estimacions obtingudes durant el procés de catalogació del bestiari festiu, s’estima que arreu dels Països Catalans hi poden haver més de 2.000 elements en actiu. Per raons pressupostàries i logístiques, resulta gairebé utòpic voler arribar a tot el col·lectiu complet. Aquest projecte permet incorporar en primera instància un mostreig d’elements de bestiari festiu d’arreu dels territoris de parla catalana, fent especial èmfasi en aquells elements que puguin tenir més antiguitat o risc de pèrdua.

La Convocatòria Oberta de Projectes

La Fundació PuntCAT obrí el passat 28 de gener una convocatòria de projectes per a aquelles entitats sense ànim de lucre que necessitessin un ajut per a desenvolupar projectes amb contingut o estructura digital. Un total de 102 entitats van presentar 111 projectes dins dels terminis fixats per la convocatòria, dels quals 83 complien els requisits demanats a les bases del ajuts. Els perfils d’aquestes entitats són molt variats: des d’entitats pel foment de la llengua catalana a universitats que aposten per la innovació tecnològica; des d’associacions pel foment de les tradicions catalanes a Fundacions que treballen en el camp de l’art i el disseny.

La convocatòria oberta de projectes està dotada amb un pressupost de 160.000€. Les 83 candidatures finalistes han sol·licitat ajuts per un import total de 2.044.668,74€. Els resultats del procés d’avaluació s’han fet públics aquest dijous 16 de maig durant l’acte de presentació de l’Observatori.cat. El Jurat ha estat format pel President de la Fundació puntCAT, en Carles Salvadó; la Karma Peiró, periodista especialitzada en Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i Albert Cuesta, periodista, analista i conferenciant especialitzat en TIC.

Valoració i declaracions

Per a Mateu Tres, president de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya, la col·laboració amb la Fundació PuntCAT és una molt bona notícia per a tota la cultura popular. Ja que ha esdevingut el tret de sortida d’aquest projecte, que lliga la tradició amb el futur en la vessant divulgativa, de documentació històrica, però també en les tècniques constructives i reparatives d’imatgeria festiva que s’aplicaran al futur.  Sobre la col·laboració amb la Fundació PuntCAT manifesta que “hem rebut la notícia de què el projecte havia estat guardonat amb molta il·lusió i un força sorpresa”. I afegeix “el que més ens ha sorprès ha estat l’interès que ha despertat aquest projecte tant al propi jurat com al patronat de la fundació. No esperàvem que tingués tan bona acollida”.

I conclou “No som capaços d’imaginar-nos l’impacte que podrà tenir tota aquesta tasca de documentació en el futur a diferents àmbits. Des de permetre recuperar mitjançant noves tècniques constructives algunes figures malmeses o perdudes, fins a la recreació virtual de cercaviles i seguicis per apropar la cultura a nous públics i a col·lectius que no tenen l’oportunitat de viure la festa en primera persona”.

(Foto de portada: Membres del Jurat de la Convocatòria Oberta de Projectes de la Fundació PuntCAT i representants dels vuit projectes guardonats)

Prop de trenta membres de juntes directives es formen per a millorar la gestió a les associacions del món del bestiari festiu

dg., 12/05/2019 - 20:22

Les instal·lacions del Centre d’Imatgeria Festiva del Poblenou (Can Saladrigas) han acollit el passat dissabte 11 de maig de 2019 una jornada formativa en la que s’hi han tractat diversos temes relacionats amb la gestió associativa. Organitzada per l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya, tenia com a finalitat aportar eines a les entitats per a millorar la gestió de l’associació i el compliment de les legislacions vigents.

La jornada s’ha desenvolupat en set ponències que han tractat diferents temàtiques com ara la fiscalitat, la protecció de dades, les obligacions de caràcter jurídic, la llei de voluntariat, responsabilitats i assegurances, la gestió documental en projectes i subvencions, o bones pràctiques a l’hora de comunicar activitats. Al llarg de tot el dia, hi han passat prop de trenta membres de juntes directives de diferents entitats federades.

 

La valoració que se’n fa per part de l’organització és molt satisfactòria, ja que el conjunt de les ponències han tingut un caràcter molt pràctic i resolutiu, i ha despertat l’interès per part dels assistents. No hi ha dubte que els assistents s’enduen un munt de feina a fer a les seves entitats per a revisar – durant els propers mesos – el grau de compliment de les diferents legislacions i la millora de la gestió documental.

Aquesta jornada formativa ha estat possible gràcies a la col·laboració d’ARÇ Corredoria d’assegurances SCCL, SEINPRODAT Asesores SL, el Centre d’Imatgeria Festiva del Poblenou, la Diputació de Barcelona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

 

L’Agrupació del Bestiari convoca una jornada formativa adreçat als membres de juntes directives de les entitats federades sobre gestió associativa

dv., 26/04/2019 - 11:32

El dissabte 11 de maig de 2019, el Centre d’Imatgeria Festiva del Poble Nou/Can Saladrigas (C. del Joncar, 35, Barcelona), acollirà una jornada formativa convocada per l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya en la qual es tractaran diverses temàtiques relacionades amb la gestió associativa.

Aquesta jornada engloba les principals inquietuds i consultes realitzades els darrers mesos en el servei d’atenció de l’Agrupació, i engloba temàtiques diverses però alhora necessàries per a una bona gestió associativa i per al compliment de la legislació vigent.

Temàtiques
  • Certificat digital
  • Certificat de delcites de naturalesa sexual
  • Llei de voluntariat
  • Reglament General de Protecció de dades
  • IVA i facturació
  • Llei de transparència
  • Aspectes jurídics i obligació de registre
  • Normatives i responsabilitats vinculades a assegurances
  • Gestió de projectes i subvencions
  • Bones pràctiques en la comunicació d’activitats
A qui està adreçada?

La jornada està adreçada a membres de les juntes directives d’entitats federades a l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya.

La jornada començarà de matí i s’allargarà fins a mitja tarda, per tal que les persones que es desplacen des d’altres punts del territori puguin aprofitar més el desplaçament.

Horari, ponències i ponents

Trobareu més informació sobre els horaris, els continguts de les ponències o els ponents, en el tríptic de les jornades:

 

Descarrega el tríptic de la Jornada en PDF

Inscripció

S’hi podran inscriure un màxim de dues persones per entitat, fins esgotar aforament. Es respectarà de forma rigorosa l’ordre d’inscripció.

Cada assistent podrà escollir les jornades a les quals es voldrà participar en el moment de fer la inscripció. Aquesta serà vàlida un cop es rebi confirmació per correu electrònic.

Formulari d’inscripció

S’està carregant…

Obertes les inscripcions per a participar de l’11è Festival d’Enceses d’Artesa de Lleida

dt., 23/04/2019 - 16:04

Com ja mana la tradició, la Diada de Sant Jordi dóna el tret de sortida a l’organització del Festival d’Enceses d’Artesa de Lleida, que enguany es celebrarà el dissabte 6 de juliol de 2019 a la plaça major d’aquesta localitat. Des d’avui, i fins el dia 23 de maig, s’obre període per a que les entitats que ho desitgin es puguin inscriure al concurs.

L’11a edició del Festival d’Enceses de Bestiari d’Artesa de Lleida

El Festival pretén estimular la imaginació i l’enginy dels col·lectius vinculats al món del bestiari festiu, de forma que facin fer lluir les seves figures bestiari amb sortidors pirotècnics en equilibri amb la posada plàstica, el ball i l’acompanyament musical. El certamen arriba a la seva 11a edició, consolidant-se així com una de les activitats de referència a nivell cultural del nostre país.

La dinàmica del concurs consta de tres enceses de competició, una d’elles amb el ball de protocol i la música pròpia de la bèstia, i una quarta competició conjunta de tots els participants com a cloenda de l’acte. Un Jurat s’encarregarà de valorar per a cada una de les enceses, la posada plàstica de l’encesa, la combinació de la bèstia amb el foc, el ball de protocol i l’escenificació, els colors, el tipus de pirotècnia i la durada de l’encesa.

Els premis d’enguany són concedits i patrocinats per l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya:

  • Primer premi: 1.300€
  • Segon premi: 1.100€
  • Tercer premi: 900€
  • Quart premi de participació: 700€
  • Cinquè premi de participació: 700€
I també la 14 Trobada de Bestiari Festiu d’Artesa de Lleida

Tots els grups que participin al Festival d’Enceses, també formaran part de la 14 Trobada de Bestiari Festiu d’Artesa de Lleida, que es celebrarà el mateix dissabte 6 de juliol a partir de les sis de la tarda.

Per a més informació, podeu consultar les Bases o descarregar-vos la Fitxa d’inscripció

Obriu les portes de les vostres entitats per celebrar el #DASC2019! (de l’1 al 10 de juny)

dj., 11/04/2019 - 17:17

En motiu del Dia de l’Associacionisme Cultural 2019 (DASC2019) us convidem, per cinquè any consecutiu, a obrir les portes de les vostres entitats i equipaments a la ciutadania per donar a conèixer la gran riquesa del teixit associatiu cultural del nostre país i mostrar les activitats que realitzeu durant l’any (xerrades, exposicions, assajos oberts, concerts, tallers, etc.).

En aquesta nova edició del DASC, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya proposa una ampliació en les dates de celebració de les jornades de portes obertes per tal de facilitar la màxima participació:

  •  Noves Dates: Del dissabte 1 al dilluns 10 de juny.

Podeu presentar les vostres propostes fins el 20 de maig inclòs en aquest formulari. Com en cada edició, a més de l’Agenda Cultural, preveiem fer la difusió de les activitats a través dels canals de comunicació institucionals habituals sobre els quals us informarem més endavant. Per ajudar a la difusió i cerca de les activitats a les xarxes socials, us convidem a que utilitzeu l’etiqueta #DASC2019 quan feu la vostra pròpia difusió o comentaris sobre les vostres activitats.

 Podeu trobar més informació del DASC i introduir les vostres propostes d’activitat al formulari que trobareu a la pàgina del DASC.

            http://cultura.gencat.cat/DASC

Podeu descarregar el logotip del DASC per a ser usat en els vostres materials de difusió en aquest enllaç: http://cultura.gencat.cat/web/.content/cultura_popular/03_associacionisme/05_Dia_Associacionisme/Documents/Logotips-DASC.zip

Per qualsevol dubte us podeu adreçar a cpt.cultura@gencat.cat o als telèfons 935547420 – 935671072.

Gràcies a l’avançada per la vostra col·laboració. Esperem que us animeu a participar!

El servei d’atenció de l’Agrupació del Bestiari romandrà tancat del dimecres 17 al dilluns 22 d’abril (ambdós inclosos)

dj., 11/04/2019 - 17:10

El servei d’atenció de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya romandrà tancat del dimecres 17 al dilluns 22 d’abril (ambdós inclosos) per descans del personal.

Les qüestions adreçades per correu electrònic durant els dies de vacances seràn atesos a partir del 23 d’abril.

Disculpeu les molèsties!

Èxit de convocatòria al Bestiuari 2019, que ha aplegat al Parc de Sant Martí a més de 50 figures de bestiari de tot el país

dl., 08/04/2019 - 09:36

Dissabte 6 d’abril, la territorial de Barcelona Ciutat de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya va recuperar una trobada de bestiari amb majúscules, el Bestiuari. Més de 50 bèsties de tot el país es van trobar al Parc de Sant Martí i van omplir els carrers de música i foc. Dit així sembla una trobada més, un acte més dels que es fan per tot el territori… Res més allunyat de la realitat, aquesta trobada s’ha convertit en quelcom més, segons deia la delegada territorial i vicepresidenta econòmica, Mercè Ayora, això sembla una festa major.

“Les xifres de participació són tot un èxit”,  afegeix Mateu Tres, president de l’Agrupació del Bestiari. I és que les entitats participants a la trobada han mobilitzat a més de 1.300 persones; ha calgut organitzar un equip organitzatiu i de servei d’ordre format per més de 30 persones; i la darrera estimació sobre públic assistent a l’esdeveniment es situa sobre les 15.000 persones.

Per una banda sembla que totes les entitats del barri hi volien actuar, tots volien fer alguna cosa. La Trobada s’ha fet al territori que ocupen tres barris del districte de Sant Martí de Barcelona: Verneda, Sant Martí i La Pau. No és una zona privilegiada, és una barriada treballadora que coneix la cultura de l’esforç i que té ganes de recuperar el barri pel que s’ha d’utilitzar, per viure i gaudir. Moltes de les entitats del barri han volgut fer que durant tot el dia la cultura sigui al carrer, als locals i a les places.

Per altra banda els comerciants i les escoles han volgut que fossin les bèsties les que les ocupessin a elles. Durant la setmana prèvia els aparadors i espais públics han estat farcits d’elements del bestiari, vestits, mocadors, civaders, la llista és llarga… I això si no parlem de les bèsties presents a Can Cadena, a l’Institut Salvador Seguí, entre molts altres equipaments… Sembla que tot el barri s’ha omplert de l’esperit del bestiari.

Durant tota la jornada, l’Auditori de Sant Martí també ha acollit el Curs de Formació de Responsables de Grups de Consumidors Reconeguts com a Experts, convocats per l’Àrea d’Indústria de la Delegació del Gobierno i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb l’Associació de Voluntaris de Protecció Civil, Federació de Diables de Catalunya i l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya. Unes jornades – en la qual hi havia inscrites a més de 200 persones – adreçades a la capacitació dels responsables dels grups de foc, per a l’ús d’elements pirotècnics en manifestacions festives, culturals i religioses, d’acord amb el que estableix el Reglament d’articles pirotècnics i cartutxeria (RD989/2015).

Una trobada de bestiari ha d’ésser quelcom més que un grup de bèsties ballant o tirant foc, necessita un esperit, un objectiu. Pensem que en aquesta trobada s’ha assolit. Com dèiem, una trobada amb majúscules, el Bestiuari.

 

Més de mig centenar de figures de bestiari s’aplegaran el dissabte 6 d’abril al Parc de Sant Martí (Barcelona) en motiu del Bestiuari 2019

dj., 28/03/2019 - 16:53

Es preveu la implicació directa d’una trentena d’entitats i comerços del barri a les diferents activitats organitzades en el marc de la trobada. Així mateix, es preveu la participació d’una cinquantena d’associacions del món del bestiari festiu, vingudes d’arreu dels Països Catalans, amb l’oferiment d’una seixantena de figures de bestiari festiu amb pirotècnia. S’espera que només les entitats participants desplacin a més de 1.500 persones per a fer possible aquesta trobada.

El bestiari festiu és un dels elements de la cultura popular catalana més prop i genuí. Una imatgeria festiva sovint carregada de simbolisme i sempre d’una forta representativitat vers les comunitats on sorgeixen. Així, doncs, els barris, pobles i ciutats es reconeixen a través de la seva icona zoomòrfica: des de les tradicionals àligues, bous, cucaferes, dracs, mulasses o víbries, fins a una multitud de noves tipologies de figures sorgides a les darreres dècades, sota el paraigua de la imaginació i la creativitat, i que abasten totes les espècies.

A la ciutat de Barcelona es duen a terme dues grans concentracions de bestiari. Per una banda, hi són presents al correfoc infantil de Santa Eulàlia; per altra banda, també s’hi apleguen en el marc de les Festes de la Mercè. Malgrat ser festivitats de gran magnitud, es posa de manifest que en ambdues trobades únicament hi ha representades les colles de bestiari festiu de la ciutat.

L’any 2007 s’organitzà la primera edició del “Bestiuari”, una macro trobada que va aplegar pels carrers i places del barri del Poble Nou a prop d’un centenar de figures de bestiari festiu d’arreu dels Països Catalans.

Tot recollint aquestes inquietuds d’obertura i acollida, amb la voluntat de reunir elements de bestiari festiu d’aquí i d’allà, la delegació territorial de Barcelona Ciutat de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya ha volgut recuperar aquell espai de trobada de gran format a la ciutat comtal. Com que el “Bestiuari” recull tots aquests valors en el món del bestiari festiu, s’ha volgut conservar el mateix nom de l’activitat, essent plenament conscients que ens situem a l’equinocci de primavera.

Programa d’actes

Dissabte 6 d’abril de 2019, Parc de Sant Martí

  • 10:00 Plantada de Bèsties de ciutat de Barcelona
  • 11:00 Espai familiar. Tallers i activitats per a la mainada
    A càrrec de: Casal de Via Trajana, Institut Bernat Metge, Escola Arc de Sant Martí, Escola La Pau, Escola els Horts, Escola La Palmera, Institut Salvador Seguí i Escola sardanista La Palmera
  • 12:00 Cercavila de cultura popular i ballades de lluïment
    A càrrec de: tabalades, Espiadimonis de Sant Martí, Drac Trajana, Escola Sardanista la Palmera, Cuca de l’escola Els Horts
    Recorregut : Agricultura, Huelva, Treball, Plaça de la Gàbia
  • 19:00h Correfoc Bestiuari, amb la participació de més de 50 figures de bestiari festiu amb pirotècnia
    Sortida del Parc de Sant Martí i arribada a la Plaça de la Gàbia Recorregut : Carrers Menorca, Agricultura, Huelva, Cantàbria, Guipúscoa, Provençals i Huelva
  • 20:30 Ballades de lluïment, a la Plaça de la Gàbia
  • 21:30 Final de festa, a la Plaça de la Gàbia

Podeu consultar el programa d’actes complet i el llistat de figures participants en els següents enllaços:

Oberta convocatòria de subvencions per a entitat de les comarques de Tarragona i Terres de l’Ebre

dc., 27/03/2019 - 08:26
Ja s’ha obert la convocatòria de subvencions per a entitat de les comarques de Tarragona i Terres de l’Ebre per a projectes i activitats culturals (termini: 17 d’abril)

La Diputació de Tarragona ha obert la convocatòria de subvencions per a entitats de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre per a projectes i activitats culturals i d’interès ciutadà, de caràcter singular i no previstes a la resta de convocatòries anuals de la Diputació de Tarragona.

La sol·licitud de subvenció s’ha de presentar en model normalitzat disponible AQUÍ de forma presencial o per correu a les adreces següents:

  1. a) A qualsevol de les oficines següents del Registre General de la Diputació de Tarragona: Passeig de Sant Antoni 100 (Palau de la Diputació), 43003 Tarragona Carrer Pere Martell 2 (Edifici de Serveis), 43001 Tarragona Carrer Montcada 32 (Palau Climent), 43500 Tortosa.
  2. b) A l’oficina auxiliar de registre de la Unitat de Cultura, Passeig de Sant Antoni 100 (Palau de la Diputació), 43003 Tarragona.
  3. c) Per qualsevol altre mitjà dels establerts a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

Presentació de sol·licituds:

Primer termini: s’inicia el 18 de març i finalitza el 17 d’abril de 2019.
Segon termini: s’inicia el 10 de juny i finalitza el 10 de juliol de 2019.

Adifolk cerca bestiari de protocol i de foc per al DAP de Perpinyà, que es celebrarà el 13 de juliol de 2019

dt., 26/03/2019 - 08:56

Adifolk i l’Auntament de Perpinyà continuen amb l’organtizació de la DAP 2019 – 3a Diada d’Adifolk a Perpinyà, amb el propòsit de seguir convertint un dissabte de Juliol en el punt festiu de la cultura catalana. Més de trenta grups de tots els àmbits de la cultura popular ompliran els carrers principals de la ciutat de Perpinyà, sens dubte, la gran Festa Major de la Cultura Catalana.

Es cerquen figures de bestiari que desitgin participar-hi

En concret, es cerquen dues figures de bestiari de protocol, i una figura de bestiari de foc per a participar de la jornada del dissabte 13 de juliol. Adifolk ofereix als grups participants un ajut econòmic al desplaçament (màxim 300€/grup segons distància), dinar per als assistents i pícnic pel sopar de retorn, pels grups que actuïn de tarda/nit. Els grups participants hauran de fer una aportació per cada participant de 5€, i rebran la samarerta de la Diada.

Inscripció

Cal adreçar-se directament a Adifolk, mitjançant aquest formulari d’inscripció.
Termini presentació: 25 de març al 12 d’abril de 2019.

Programa d’actes
  • Dissabte 13 de Juliol
    • Actes matí
      • Plantada de l’Imaginari
      • Jocs Tradicionals
      • Cercavila amb els grups de gegants, capgrossos, diables, bestiari, bastoners, balls de seguici, … amb l’acompanyament de la banda de música.
      • Mostra de lluïment dels grups festius.
      • Concert-vermouth amb la banda de música.
    • Actes tarda
      • Recepció institucional a l’Ajuntament de Perpinyà als grups participants.
      • Cercavila falconera i Mostra de Colles de Falcons (àmbit representantiu DAP 2019)
      • Ballada de sardanes
      • Mostra de dansa catalana
      • Cantada de corals
    • Actes nit
      • Tabalada i arribada de bestiari
      • Nit de Foc
      • Ball folk
      • Cloenda DAP 2019

ADIFOLK – DAP PERPINYÀ_ 2019. Dossier bases i inscripcions grups

L’Assemblea General Ordinària 2019 homenatja la tasca de Jaume Múria

dg., 24/03/2019 - 18:54
En Jaume Múria ha estat vinculat a l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya des dels seus inicis l’any 1996, i n’ha format part de la Junta de Govern fins aquesta darrera Assemblea. Prèviament fou un dels membres del Col·lectiu Santa Fe per al Bestiari Festiu, l’embrió que posteriorment va promoure la fundació de l’Agrupació del Bestiari. L’Associació Colla Dinamitzadora de Festes “Torrats” – que enguany està de celebració d’aniversari – ha acollit l’Assemblea General Ordinària al Centre Cultural la Marineta, amb l’assistència d’una cinquantena de representants de les entitats federades vingudes d’arreu del territori.

Tal com mana l’ordre del dia, l’Assemblea ha començat adreçant la benvinguda als assistents i la posterior lectura i aprovació de l’acta de la darrera assemblea.  Tot seguit, s’ha fet balanç de les altes i baixes de socis durant l’any 2018. S’ha incorporat una quinzena de noves associacions, i s’han efectuat quatre baixes.

A continuació, s’ha fet balanç de les activitats dutes a terme per l’Agrupació del Bestiari durant el passat exercici, sota el nom de “La Transhumància de les Bèsties Festives 2018”: s’ha organitzat (o participat en l’organització) d’una tretzena de trobades i activitats de carrer; s’ha vehiculat un projecte de subvencions col·lectives que ha finançat a prop de cinquanta activitats (entre trobades i restauració de figures de bestiari); s’ha treballat en la internacionalització de la cultura popular, essent presents a l’Smithsonian Folklife Festival de Washington, així com promovent la celebració del Dia Europeu del Bestiari Festiu fora dels territoris de parla catalana; s’ha consolidat i ampliat el catàleg de serveis a les entitats federades (assegurances, assessorament fiscal, jurídic…).  S’ha aprovat per majoria absoluta tant el projecte d’activitats com el balanç econòmic.

Acte seguit, s’ha presentat el projecte d’activitats per aquest any que, juntament amb el pressupost anual han estat aprovats per unanimitat: “La Passada de les Bèsties Festives 2019”, en la qual hi ha recollides les activitats habituals. Cal destacar algunes de les iniciatives que enguany prendran rellevància:

  • Es presentarà en els propers dies una convocatòria de jornades formatives adreçades als membres de les juntes, que intenta recollir les principals problemàtiques i dubtes que han anat sorgint en els darrers anys, a nivell de fiscalitat, jurídic, de protecció de dades, llei de transparència, gestió associativa, responsabilitats i assegurances, gestió documental d’un projecte de subvenció, entre d’altres.
  • De cara a la tardor s’anunciarà la convocatòria d’uns cursos de reciclatge adreçat a RGCRE (Responsables de Grups de Consumidors Reconeguts com a Experts) sorgits arran de la necessitat d’actualitzar coneixements als canvis normatius viscuts els darrers anys, que impulsen les Administracions implicades, en col·laboració de l’Agrupació del Bestiari i FDDC.
  • S’estan cercant suports institucionals per a impulsar un projecte per a la digitalització en 3D de les figures de bestiari festiu.
  • La cooperativa Coopgròs ha impulsat el projecte Treu la bèstia, en la qual impulsa uns tallers de construcció d’imatgeria festiva a quatre escoles de diferents indrets del territori, i en la qual Agrupació del Bestiari hi col·labora i els assessora.

Arribats al darrer tram de l’Assemblea, ha estat el moment de procedir a la renovació dels càrrecs de la Junta de Govern que finalitzaven mandat. En concret, calia renovar la presidència, la vicepresidència executiva, la vicepresidència econòmica i la secretaria. En aquest moment, s’ha donat a conèixer la voluntat del Jaume Múria de no optar a la reelecció com a Vicepresident Econòmic, després d’estar vinculat a l’Agrupació del Bestiari des de fa vint-i-tres anys. En Mateu Tres, President de l’Agrupació, ha volgut agraïr la tasca duta a terme durant aquests anys, sovint tasca des de l’ombra, però no per això menys important. Així mateix, el president ha volgut agraïr especialment la tasca duta a terme per a donar continuïtat a l’Agrupació després de la pèrdua de’n Sete Udina.

L’Assemblea ha escollit els següents candidats:

  • Presidència: Mateu Tres (de la Colla de Diables Àngels Diabòlics)
  • Vicepresidència executiva: Jordi Mullor (de la Colla de Diables del Clot)
  • Vicepresidència econòmica: Mercè Ayora (de la Colla del Drac de Poblenou)
  • Secretaria: Míssia Cabús (de l’Associació d’Amics dels Gegants del Pi)

Tot seguit, s’han donat diverses indicacions respecte el projecte d’ajuts a l’organització de trobades (termini finalitzat), respecte el projecte d’ajuts a la construcció i restauració d’elements de bestiari festiu (s’obrirà convocatòria més endavant, probablement cap a l’estiu), i respecte la contractació d’assegurances per al col·lectiu del bestiari festiu.

L’Assemblea General Ordinària s’ha donat per acabada al voltant de les 13:30h, després del període de precs i preguntes, amb un breu refrigeri per als assistents.

La Fundació iWith.org obre convocatòria d’ajut a entitats que hagin de crear o renovar la seva pàgina web

dj., 21/03/2019 - 12:53

La Fundació iWith ofereix la creació d’una pàgina web i l’acompanyament al projecte fins a l’any 2022.

La Fundació iWith ha publicat els “Premis Web per a Projectes de Cultura” amb l’objectiu de crear una pàgina web moderna, de disseny i identificativa per a una organització relacionada amb activitats de l’àmbit cultural. La voluntat del programa és ajudar les organitzacions d’aquest àmbit a aprofitar les oportunitats que ofereix Internet per crear el món en el qual ens agradaria viure. El premi ha estat dotat per Chus Roig, partner de la Galeria Senda.

Poden sol·licitar la participació en el programa les entitats sense ànim de lucre i les d’economia social que promoguin la cultura i incorporin a les seves activitats criteris de millora de la societat.

Quin és l’objectiu?
Ajudar els projectes de cultura a aprofitar les oportunitats que ofereix Internet, especialment en l’entorn de la comunicació web.

Com serà el procés de selecció i què reben els participants seleccionats?

  • Primera fase: se seleccionaran els projectes que compleixin amb els requisits i que puguin optar al premi, per passar a la segona fase.
  • Segona fase: es realitzarà un assessorament en l’àmbit Internet per conèixer de primera mà les necessitats del projecte. S’oferiran recomanacions i propostes de millora per aprofitar les oportunitats que ofereix Internet.
  • Tercera fase: el Comitè de Beques d’iWith.org, amb la conformitat de Chus Roig, seleccionarà el projecte guanyador que acompanyarem en l’àmbit Internet fins l’any 2022.

Què rep el projecte guanyador?
La creació de la pàgina web sobre la plataforma Abcore Cadí que inclou:

  • Allotjament
  • Disseny
  • Programació
  • Formació d’administradors
  • Eines de comunicació web com ara newsletters, esdeveniments o servei de notes de premsa
  • Suport a usuaris
  • Acompanyament al projecte

Els costos d’aquests serveis són assumits per iWith.org fins l’any 2022, gràcies a les aportacions desinteressades de Chus Roig i de l’iWith.org Team de Teaming.

L’entitat beneficiària serà responsable de la selecció, redacció, publicació i actualització de continguts i de les responsabilitats inherents a la propietat del nom de domini i obligacions legals associades (LOPD, LSSI, etc).

Tramitació i resolució

  • Recepció de candidatures: a partir del 08/03/2019
  • No s’accepten candidatures fins després del: 8/4/2019
  • Sessions d’assessorament previ a la resolució: fins al 15/4/2019
  • Resolució: 22/4/2019
  • Execució i acompanyament: del 22/04/2019 fins el 31/01/2022

Es poden presentar candidatures fent clic al següent enllaç.

La fundació iWith – sense ànim de lucre – és experta en desenvolupament web per a Projectes No Lucratius, i recentment ha obert una convocatòria d’ajuts per a organitzacions sense ànim de lucre o de l’economia social dedicades a la cultura.

 

Es convoca Curs de Responsables de Grup CRE, el 6 d’abril a Barcelona

dt., 19/03/2019 - 14:48

Es convoca una nova edició del curs de Responsables de Grup CRE adreçada als col·lectius de bestiari i diables, que tindrà lloc el proper dissabte 6 d’abril al Centre Cívic Sant Martí de Barcelona (C. Selva de Mar, 215). S’adjunta el programa provisional de la jornada formativa, amb horaris i ponències.

 

Inscripcions:

Les inscripcions del col·lectiu del bestiari festiu es poden vehicular a través de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya. Es recomana no més de tres inscripcions per colla o secció.

Per a fer-ho, cal enviar escanejats al correu info@bestiari.cat els documents d’inscripció. Els podeu demanar en aquesta mateixa adreça de correu electrònic. La inscripció tindrà validesa un cop hagueu rebut confirmació per part de l’Agrupació.

Les inscripcions es realitzaran per rigorós ordre d’entrada.

Obtenció del títol:

Un cop celebrada la jornada formativa, i transcorregudes unes setmanes, us farem arribar el certificat al vostre correu electrònic.

El 32è Aplec Internacional d’Adifolk es celebrarà els dies 26, 27 i 28 d’abril a Copenhaguen

dl., 18/03/2019 - 18:57

Els dies 26, 27 i 28 d’abril més de 500 actuants dels diferents àmbits de la cultura popular portaran la representació de Catalunya fins a Dinamarca, amb motiu del 48 TIMER FESTIVAL que acollirà el 32è Aplec Internacional Copenhaguen 2019.

El bestiari festiu i popular català hi serà representat per:

  • Cavallets del Patronat del Corpus de Lleida
  • Bou Tradicional de Valls
  • Lleó de Valls
  • Mulassa de Valls

Programa d’actes provisional:

DIJOUS, 25 ABRIL

  • 15.00 h · Aula VerdensKulturCentret Presentació Oficial del 32è Aplec Internacional Copenhaguen 2019. Inauguració de l’exposició “Món Gegant” de l’Agrupació de Colles de Geganters de Catalunya

DIVENDRES 26 D’ABRIL

  • 14.00 h · Ajuntament de Copenhaguen Recepció institucional a Catalunya. “Ball d’Homenatge”.
  • 15.00-16.00 h · Den Røde Plads Plantada de l’Imaginari festiu de Catalunya. Mostra Jocs Tradicionals.
  • 16.00-17.00 h · Den Røde Plads Ballada de Sardanes.
  • 17.00-18.30 h · Den Røde Plads Espectacle de benvinguda del 32è Aplec Internacional. Salutació inaugural.
  • 18.30-20.00 h· Den Røde Plads / Blågårds Plads Gran Cercavila.
  • 20.00-20.15 h · Blågårds Plads Encesa de foc i Tirabol final.
  • 20.15-21.00 h · Blågårds Plads Ball folk.
  • 22.00-23.00 h · Koncert Kirke Cantada d’Havaneres.

DISSABTE 27 D’ABRIL

  • 10.00-13.00 h · Blågårds Plads Mostra d’escudelles, ranxos i sopes històriques de Catalunya. Degustació. Mostra de Jocs Tradicionals.
  • 10.00-12.00 h · Blågårds Plads L’Ateneu cultural – espai de xerrades i presentacions.(Jocs Tradicionals, La tradició de l’hereu i la pubilla, Escudelles, Ranxos i sopes històriques)
  • 11.00-12.00 h · Blågårds Plads Ballada de Sardanes.
  • 12.00-13.00 h · Blågårds Plads Tastet popular: Ranxo de Vidreres i Escudella de Castellterçol.
  • 15.00-16.30 h · Koncert Kirke Concert coral i banda de música.
  • 16.00 h · Blågårds Gade/ Blågårds Plads Plantada i Cercavila de l’Imaginari festiu.
  • 16.30-17.30 h · Blågårds Plads Mostra de danses.
  • 17.30-18.30 h · Blågårds Plads Havaneres i rom cremat.
  • 18.30-21.00 h · Blågårds Plads Espectacle “Festa Major a Catalunya” > Amb tots els grups, mostra foc i ball folk.

DIUMENGE 28 D’ABRIL

  • 10.00-13.00 h · VerdensKulturCentret Mostra d’escudelles, ranxos i sopes històriques de Catalunya. Degustació. Mostra de Jocs Tradicionals.
  • 10.30-12.00 h · Sankt Hans Torv Diada Castellera.
  • 10.30-12.00 h · VerdensKulturCentret L’Ateneu cultural – espai de xerrades i presentacions. (Jocs Tradicionals, La tradició de l’hereu i la pubilla, Escudelles, Ranxos i sopes històriques)
  • 12.00-13.00 h · Sankt Hans Torv Ballada de Sardanes.
  • 12.00-13.00 h · Sankt Hans Torv Tastet popular: Sopa de Verges i Escudella de La Seu d’Urgell.
  • 15.00-16.00 h · Dronning Louises Bro / Sankt Hans Torv Gran cercavila cultural “Kulturfestival 48 Timer”.
  • 17.00 h · Sankt Hans Torv Espectacle de Cloenda 32è Aplec Internacional Copenhaguen 2019. ( Mostra de tots els grups, Agraïments i Comiat de l’Aplec, Tiravol amb els músics de les diferents formacions a l’escenari sota la direcció de Marcel Casellas i tots els grups de l’Aplec a la plaça)
Descarrega’t l’Avant Programa del festival en aquest enllaç

Trobada una imatge del lleó del seguici festiu de Vic de 1664 (Tornaveu)

dl., 18/03/2019 - 18:46
Els detalls sobre la investigació es detallaran en una publicació sobre els elements festius de la ciutat

Descoberta a Vic la imatge més antiga d’un lleó del seguici festiu. La troballa va ser realitzada per Rogeret Albert, membre de la Comissió de Procuradors de Sant Miquel dels Sants i dels Geganters de Vic, en un manuscrit de l’arxiu episcopal de la capital osonenca. La documentació revela que la figura anava acompanyada dels anomenats “salvatges”, persones disfressades amb màscares, porres i escuts ja documentats a Vic l’any 1601.

Segons la descripció que acompanya la imatge del lleó, aquest va ser encarregat pel gremi dels blanquers i pellaires en motiu del trasllat de les relíquies de Sant Llucià i Sant Marcià, antics patrons de Vic, que es va realitzar el 17 d’agost de 1664. Amb aquest desobriment, ja són set els lleons del seguici festiu documentats a Vic entre 1601 i 1801. Seguint aquest fil històric, Albert ha avançat que “està previst que el 2020 el lleó torni a dansar pels carrers de la ciutat”. Actualment, el seguici festiu està conformat per per l’àliga, el bou, la mulassa i els cavalls cotoners.

En l’acte de presentació de document, dimecres 13 de març a l’Arxiu Municipal de Vic, els investigadors Francesc Rocafiguera i Joan Miquel Merino van anunciar que estaven treballant en un llibre sobre la imatgeria festiva de la ciutat. En l’obra s’explicaran els detalls de la investigació que ha permès conèixer la imatge del lleó i també es donaran a conèixer informacions desconegudes sobre els entremesos i elements festius històrics de Vic. Es preveu que el llibre podrà presentar-se durant les festes de Sant Miquel.

Font: Tornaveu.